Barn og unge har rett til tilpasset informasjon om seg selv slik at de har nok informasjon til å gjøre seg opp en mening i saker som angår dem. Barn og unges stemme skal ha en naturlig plass i samhandling om deres liv.
Brukermedvirkning
Rutiner for evaluering ligger i handlingsveilederen.
Evaluering av tiltak sammen med barnet og familien er avgjørende for å sikre at vi treffer med god hjelp og støtte til barnet/familien. Dette gjelder for eksempel barnehage- og skolemiljøsaker, samtaler med lege, psykisk helse, fysioterapeut etc.
I barnehage og skole er blant annet barnesamtale, elevsamtale og utviklingssamtale arenaer for evaluering i samarbeid med hjemmet, i PP-tjenesten benyttes elevsamtaler knyttet til sakkyndighetsarbeidet. Alle tjenestene rundt barn og unge har rutiner for å sikre at barnets stemme blir hørt og bli ilagt vekt etter alder og modning, i tråd med barnekonvensjonen.
Dette sikres gjennom egne felt for medvirkning i våre møtemaler og andre dokumenter i handlingsveilederen.
aldersoversikten til fosen kommune
Ungdata
Ungdata
Ungdata er lokale barn- og ungdomsundersøkelser der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det, og hva de driver med på fritiden. Undersøkelsene er tilpasset barn og ungdom på mellomtrinnet (5.-7.-trinn), ungdomstrinnet og i videregående opplæring.
Ungdata-undersøkelsene omfatter et bredt spekter av temaområder. De som svarer på undersøkelsen får spørsmål om foreldre, venner, skole, lokalmiljø, fritidsaktiviteter, helse og trivsel. På ungdomstrinnet og i videregående opplæring er det også med spørsmål om rusmiddelbruk, seksualitet, risikoatferd og vold. Spørsmålene i Ungdata dekker helheten i barn og ungdomsliv. Les mer om spørreskjemaet her: https://www.ungdata.no/sporreskjemaet/
Rapport MGK ungdomsskoleelever 2018
Rapport MGK videregående elever 20218
Rapport MGK ungdomsskoleelever 2021
Rapport MGK videregående elever 2021
Andre opplysninger: https://www.ungdata.no/