Brukermedvirkning er en lovfestet rettighet som har som mål å bedre kvaliteten på tjenestene ved at brukerne får reell innflytelse på valg og utforming av tjenestetilbudet. Brukermedvirkning innebærer at tjenestetilbudet så langt som mulig utformes i samarbeid med brukeren, og at det legges stor vekt på hva brukeren ønsker. Barn og unge og deres meninger skal alltid vektlegges, i økende grad etter alder og modning, i saker om gjelder dem selv og deres liv. Dette er nedfelt i både Barnekonvensjonen og Norges grunnlov §104 og spesifisert også i Barnehagelova §3 og Opplæringslovens kapittel 11. Dette skal alle våre kommunale tjenester sørge for å ivareta på best mulig måte.

I Midtre Gauldal kommune sikres brukermedvirkning gjennom flere etablerte forum:

  • Kommunestyret
  • Brukerråd
  • Utvalgsmøter
  • Brukerundersøkelser
  • Ungdomsråd
  • Elevråd
  • Kommunen benytter samhandlingsmetoden BTS som sikrer både tidlig innsats samt brukermedvirkning gjennom at barnet/ungdommen selv er planeiere og gis oversikt samt gir de flere arenaer til å ytre sine ønsker og behov på. Denne måten å jobbe på bidrar til å sikre barn og unges rett til medvirkning, enten ved at de selv får ytre sine meninger og ta aktivt del i egen sak, gjennom for eksempel stafettloggen, eller ved deres stemme blir ivaretatt av en tillitsperson. Retten til medvirkning og tillitsperson er nedfelt i forskrift om medvirkning og tillitsperson.

I listen over er det ulike verktøy for å sikre brukermedvirkning. Den informasjonen kommunen får fra de ulike forumene er grunnlaget for analyse slik at tjenester og tiltak kan evalueres på kommunenivå.
Det kan for eksempel være

  • Bruker- og medarbeiderundersøkelser
  • Elevundersøkelse og trivselsundersøkelse for skole og barnehage
  • Tertialrapporter
  • Årsmeldinger
  • Tilsyn
  • Ståstedsanalyse for barnehage og skole