Evaluering er en systematisk datainnsamling, analyse og vurdering av en planlagt, pågående eller avsluttet aktivitet, eller virksomhet. Evalueringer kan gjennomføres før et tiltak iverksettes, underveis i gjennomføringen, eller etter at tiltaket er avsluttet. Evaluering er viktig for læring, forbedring og utvikling.

Elevundersøkelser i grunnskolen

Skolene gjennomfører hver høst elevundersøkelsen for alle elever fra 5.-10.trinn. Elevundersøkelsen er en årlig undersøkelse der elever får si sin mening om læring og trivsel i skolen. Svarene brukes av skolen, kommunen og staten for å gjøre skolen bedre.

Spørsmål om følgende tema er:

  • Trivsel
  • Motivasjon, arbeidsforhold og læring
  • Hjem-skole-samarbeid
  • Støtte fra lærer
  • Vurdering for læring
  • Medvirkning
  • Regler på skolen
  • Trygt miljø
  • Rådgiving

Foreldreundersøkelsen i barnehage og skole

Foreldreundersøkelsen i barnehage

I Foreldreundersøkelsen får foreldre og foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. Undersøkelsen gjennomføres annethvert år på høsten (partallsår).

Resultatene fra Foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen og barnehageeier som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Barnehagen kan bruke resultatene i dialogen med foreldrene.

Foreldreundersøkelsen i skole

I Foreldreundersøkelsen får foreldre og foresatte til elever fra 1.-10.trinn si sin mening om elevenes læring og trivsel og samarbeidet mellom hjem og skole. Undersøkelsen gjennomføres annethvert år på høsten (oddetallsår).

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av skolen, skoleeier og den statlige utdanningsadministrasjonen som en hjelp til å analysere og utvikle læringsmiljøet.

Trivselsundersøkelse i barnehage

Trivselsundersøkelsen gjennomføres blant alle 4- og 5-åringer i barnehagene. Hensikten med å gjennomføre undersøkelsen er å få bedre innsikt om barnets egen opplevelse av trivsel i barnehagen. Alle barn i barnehagen har rett til et godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.

Undersøkelsen legger til rette for at barnehagelærerne i større grad kan forstå og foreta mer kvalifiserte beslutninger om oppfølging av barnas livsverden og interaksjon med andre.

Tilstandsrapport for barnehage, skole og barnevernstjeneste

Kommunens øverste politiske og administrative ledelse har det overordnede ansvaret for at barnehage, skole og barnevernstjenesten forvaltes i tråd med gjeldende regelverk og at tjenestene er forsvarlig.
Det legges årlig frem tilstandsrapporter fra barnehage, skole og barnevernstjeneste for kommunestyret. Formålet med rapporten er å gi kommunestyret bedre innsikt i tilstad, utvikling og viktige problemstillinger i barnehage, skole og barnevernet.

Evaluering i barneverntjeneste

Barneverntjenesten har årlig dialogmøte med statsforvalteren. Temaet for møtet er status i tjenesten, utfordringsbildet og videresamarbeid. Barneverntjenesten rapporterer kvartalsvis til statsforvalteren og to ganger hvert år til statistisk sentral byrå(SSB). Barnevernloven §15-3 femte ledd er det lovbestemt at kommunestyret minst en gang i året skal få en redegjørelse om tilstanden i barneverntjenesten.

Barneverntjenesten skal systematisk evaluere vurderinger og konklusjoner i alle ledd i en barnevernssak. Barneverntjenesten er pliktig til å holde seg løpende oppdatert på hvordan det går med familien.

Evalueringer i NAV

NAV (kommunale tjenester) rapporterer årlig til Statistisk sentralbyrå (SSB).

Vi kan ha varslede tilsyn fra Statsforvalteren på hvordan vi forvalter lovverk og utøver praksis – både på systemnivå og i enkeltsaker.

Vi har ikke faste brukerundersøkelser, men gjennomfører dette når det blir bestemt på ledernivå.

Vi blir evaluert gjennom mulighetene brukere har for gi oss tilbakemeldinger – både i form av klageadgangen og muligheten for å klage på servicen fra NAV. Se: Tilbakemelding til NAV

Alle klager på enkeltvedtak som NAV fatter videresendes til endelig avgjørelse enten til NAV Klageinstans evt. Trygderetten eller Statsforvalteren dersom klageren får ikke medhold.

Evaluering av BTS- bedre tanker sammen

BTS- koordinator innkaller til møte 4 ganger i året der BTS- bedre tanker sammen modellen blir evaluert på samhandlingsmodellen og handlingsveileder.

BTS- teamet består av koordinator og personer på tvers av etater / tjenester som jobber med utvikling, og etter hvert implementering av denne modellen. Det er satt opp jevnlig evaluering av framdrift i arbeidet i Impelmenteringsplanen for BTS. Kommunalsjefer på Helse og omsorg, oppvekst, IT-avdelingen blir også kalt inn 4 ganger i året for evaluering og endring av modellen.

Denne arbeidsgruppen skal bestå etter at prosjektperioden er ferdig, og skal da fungere som en evalueringsgruppe. Det skal fra tjenestenivå følges opp at modellen eksisterer i det daglige arbeidet, og at BTS blir brukt som arbeidsredskap i modellen.

Det vil i tillegg bli avholdt en årlig felles samling for kommunen, med aktuell kompetanseheving, evt. tema i forbindelse med «tidlig innsats».
Brukere vil bli invitert inn i evalueringsarbeidet på tjenestenivå, ved å bli invitert inn i noen møtepunkter.

Høsten 2023 gjennomføres brukerundersøkelser til ansatte og foreldre, barn og unge om  BTS- modellen.

BTI- undersøkelsen gjennomføres på nytt høsten 2023.