Tilbake

Organisasjonsutvikling / kompetanseheving

Regjeringen vil at alle barn og unge blir sett og får den hjelpen de trenger når de trenger den. Regjeringen vil at kommunene skal bygge et lag rundt barna og elevene som blant annet inkluderer lærere, spesialpedagogiske ressurser, PP-tjenesten og helsestasjons- og skolehelsetjenesten samt styrke samarbeidet mellom foreldre, barnehage, skole, skolefritidsordning (SFO) og andre offentlige tjenester. 

Barn- og ungetjenestene styrker sin organisasjon og faglige kompetanse i tråd med internasjonale, nasjonale, fylkeskommunale og kommunale føringer og satsinger. I tillegg er hver enkelt tjeneste ansvarlig for fortløpende å holde seg faglig oppdatert i tråd med lokale behov.

Under kan du se noen eksempler på hvordan noen tjenester i kommunen oppnår riktig og oppdatert kompetanse for de oppgavene som skal løses, og for at barn- og unge skal få gode og helhetlige tjenester.

Inkluderende praksis i skoler og barnehager

I Meld.St.6 (2019-2020) ga Stortinget kommunene et forsterket ansvar for å sikre at alle barn og unge har en barnehage og skole som gir muligheter for alle – uavhengig av sosial, kulturell og språklig bakgrunn, kjønn, kognitive og fysiske forskjeller. For å få til det kreves tidlig innsats og inkluderende fellesskap.

Midtre Gaudal vil sikre tidlig innsats gjennom verktøyet handlingsveielederen og implementere arbeidsmetoden BTS – Bedre Tanker Sammen.

BTS sikrer at flere tjenester og kompetanser samarbeider og det hever kvaliteten på tilbudet og øker sannsynligheten for at vi som jobber for barn og unge får satt inn riktige tiltak til riktig tid. Det er likevel ikke tilstrekkelig at alle ansatte jobber etter BTS-metoden og benytter handlingsveilederen aktivt i arbeidet for barn og unge. Tidlig innsats, inkludering og samhandling krever kompetanse og vi må kjenne hverandres kompetanse for å spille hverandre gode.

Midtre Gauldal deltar i regionale kompetansehevingsordninger for å øke kompetansen til alle ansatte som jobber med barn og unge. Vi er del av nettverket Gauldalsregionen som er bindeleddet mellom kommunene Midtre Gauldal, Melhus, Røros, Rennebu og Oppdal og universitet, høyskoler og samarbeidsforum som direktorat og Statsforvalter.
Til Gauldalsregionen tildeles midler til kompetanseheving som organiseres ut i fra fellestiltak for flere tjenester som jobber med barn og unge. I tillegg drifter Gauldalsregionen den stadige kompetansehevingen som gjøres målspesifikt for skole (desentralisert kompetanse -DEKOM) og for barnehage (regional kompetanse – REKOM) og for PP-tjenesten (kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis).

Det satsingsområdet som gjelder nå i Trøndelag er Inkludering og målgruppen er primært PP-tjenesten. PP-tjenesten får et kompetanseløft på inkludering i både barnehage og skole samt kartlegging og analyse for å sikre tidlig oppdagelse og vurdering av informasjonen vi får. Metoden som benyttes er Inkluderingsanalysen, et verktøy som analyserer hvordan skoler og barnehager i kommunen jobber for å fremme inkludering på ulike nivå. Denne kompetansen overføres gradvis til hver enkelt barnehage og skole i kommunen.

Kompetansenettverk

Gjennom året deltar barnehagepedagoger, lærere, assistener, ansatte i kommunale støttetjenester på flere kurs og konferanser om tema som er aktuelle for sine arbeidsoppgaver med barn og unge.

Både i barnehagen og på skolen benyttes avdelingsmøter, personalmøter, planleggingsdager og kontormøter til dele ny kunnskap og erfaring med hverandre. På planleggingsdager kan også flere tjenester være sammen for å øke kompetansen og jobbe sammen for å implementere videre i hverdagen.

PP-tjenesten tilpasser og gjennomfører kurs/innlegg etter ønske fra andre. Eksempelvis kurs for en avdeling eller ett trinn i områder som opptar dem spesielt. Det kan være forståelse av diagnoser etc.

Vi har et nettverk hvor spesialpedagogene og andre ansatte som jobber med barn med særskilte behov kan møtes å sammen dele erfaringer, materiell og øke sin kompetanse sammen. I dette nettverket bidrar PP-tjenesten med organisering og faglig innhold etter behov. Et eksempel på hvordan dette praktiseres er felles kompetanseløft på fagområdet alternativ supplerende kommunikasjon, hvor ansatte sammen dro på besøk til en barnehage som hadde dette godt implementert, så felles e-læringsmoduler, drøftet og tolket lovtekst og veiledere, lagde og delta praktisk materiell.

Kompetanseheving i barneverntjenesten

Det er økt fokus på kompetansesatsing for tilbudet og hjelpen til barn og unge. Oppvekstreformen innebærer at kommunene må arbeide mer helhetlig med forebygging. Barneverntjenesten i Midtre Gauldal kommune har gjennomført tjenestestøtteprogrammet som er et tiltak i kompetansesatsingen. Innen 2031 er det et krav om at ansatte i barneverntjenesten skal ha mastergrad. Det kan gis dispensasjon til å fortsette å jobbe hvis en innehar videreutdanning minimum 30 studiepoeng innen relevante emner.

Organisasjonsutvikling og kompetanseheving i NAV

Gjennom året deltar ansatte ved NAV Midtre Gauldal på kurs, fagdager/samlinger og konferanser hvor målet er å øke kompetansen og utvikle tjenestene i tråd med samfunnsoppdraget vårt og gjeldende lovverk.

Vi deltar i prosjekter som skal utvikle tjenestene våre og som blant annet har fokus på helthetlig oppfølging av barnefamilier med lav inntekt, ungdom under 30 år og barnefamilier som har utfordringer med å få et godt og varig botilbud. Prosjektene forutsetter samarbeid med andre kommunale tjenester.

Vi har interne prosjekter som har som mål å forbedre tjenestene vår. Et eksempel på dette er satsningen “Bedre brukermøter” hvor vi internt har hatt opplæring og fokus på hvordan vi skal få til dette.

Vi har også pågående kompetanseheving på hvordan ivareta barneperspektivet i NAV både på statlig og kommunal side.

Kompetanseheving i helsestasjon og skolehelsetjenesten

Kompetansehevingsprogrammet Tidlig inn er gjennomført 2019.

KORUS – St. Olavs hospital (stolav.no)

Samtaleverktøyer til RVTS Snakke med barn gjennomført av alle ansatte.

https://www.snakkemedbarn.no

Barn som pårørende er fokusområde 2022 og 2023.

Enheten har gjennomført opplæring i barnespor og er med i Nettverk for barn som pårørende som Korus Midt er ansvarlig for.

BARNESPOR | Når barn er pårørende innen rus og psykisk helse

Forebygging av vold mot små barn er fokusområde for 2022.

Kompetanseheving gjennom kurs og aktiv endring av prosedyrer og tverrfaglig samarbeid.

Bruk av materialet I trygge hender blir aktivt brukt som informasjon til foresatte og foreldre.

I trygge hender (nsf.no)